Zakres świadczonych usług
Zadaniem ośrodka jest kompleksowa, wielospecjalistyczna diagnostyka i rehabilitacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem oraz z ewentualnymi dysfunkcjami rozwoju w zakresie działania surdologopedycznego, surdopedagogicznego, psychologicznego, terapii słuchowej oraz terapii i instruktażu dla rodziców/opiekunów.
Naszym celem jest stworzenie dziecku z uszkodzonym słuchem pełnych możliwości rozwoju, nauczenie komunikowania się oraz integracji społecznej
Dodatkowo wyposażenie członków rodziny w taką wiedzę i umiejętności, dzięki którym będą potrafili prowadzić skuteczną rehabilitację dziecka oraz udzielać sobie wzajemnie wsparcia np. informacyjnego, emocjonalnego.
Rehabilitacja dziecka z wadą słuchu jest procesem długotrwałym, wymagającym dużego doświadczenia i współdziałania całego zespołu specjalistów oraz rodziców i opiekunów dziecka.
ZAKRES PORAD
- postępowanie surdologopedyczne
• postępowanie surdopedagogiczne
• postępowanie psychologiczne
• usprawnianie psychoruchowe
• usprawnianie analizatora słuchowego – treningi słuchowe i logorytmiczne
POSTĘPOWANIE SURDOLOGOPEDYCZNE
DIAGNOZA – badanie i ocena rozwoju mowy i języka dziecka z uszkodzonym słuchem, określenie perspektyw rozwoju, ocena deficytów występujących u dziecka z upośledzonym słuchem
TERAPIA - PRACA Z DZIECKIEM z uwzględnieniem w procesie rehabilitacji dziecka różnych kanałów komunikacji - resztek słuchowych, percepcji wzrokowej czy wprowadzenie do terapii języka migowego, jako metody wspomagającej. Prowadzenie terapii odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnych metod i pomocy dydaktycznych, audiowizualnych, komputerowych.W trakcie zajęć prowadzona jest praca nad:
- kształtowaniem i rozwojem mowy dziecka z zaburzeniami słuchu
- nabywaniem przez dziecko kompetencji językowej i komunikacyjnej
- minimalizowaniem konsekwencji uszkodzenia słuchu poprzez usprawnianie resztek słuchowych i indywidualne wychowanie słuchowe dziecka
- wyrównywaniem deficytów rozwojowych
- prowadzeniem rehabilitacji osób ze wszczepem ślimakowym
- wspieraniem ogólnego rozwoju dziecka
POSTĘPOWANIE SURDOPEDAGOGICZNE
DIAGNOZA SURDOPEDAGOGICZNA - przeprowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży z wadą słuchu, określenie indywidualnych możliwości i perspektyw rozwojowych dziecka.
TERAPIA - PRACA Z DZIEĆMI • prowadzenie zajęć terapeutycznych i ogólnorozwojowych stymulujących ogólny rozwój dziecka z wadą słuchu
• przygotowanie dzieci do nauki szkolnej
• reedukacja specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych
• terapia dysleksji i dysgrafii
• wczesna nauka czytania i pisania od 4-5 roku życia (niezwykle pomocna w opanowaniu języka przez dzieci niesłyszące)
• czuwanie nad potrzebami wychowawczymi, społecznymi i emocjonalnymi dziecka i młodzieży z wadą słuchu;
• nauka czytania ze zrozumieniem
POSTĘPOWANIE PSYCHOLOGICZNE
DIAGNOZA psychologiczna dziecka z uszkodzonym słuchu w zakresie:
- badanie poziomu inteligencji (w skali bezsłownej i słownej)
• badanie osobowości
• ocena stanu psychicznego dziecka i rodziny
• określenie indywidualnych możliwości i perspektyw rozwoju dziecka
• opiniowanie rozwoju dziecka
TERAPIA - PRACA Z DZIECKIEM
- prowadzenie zajęć terapeutycznych i ogólnorozwojowych stymulujących rozwój dziecka z wadą słuchu podczas zajęć indywidualnych i grupowych
•czuwanie nad potrzebami wychowawczymi, społecznymi dzieci i młodzieży z wadą słuchu - rozwijanie czynności poznawczych
- terapia rozwoju emocjonalnego dziecka, nauka różnych umiejętności społecznych
- ćwiczenie rozwiązywania sytuacji problemowych
PRACA Z RODZICAMI
- przygotowanie rodziny do pracy z dzieckiem w warunkach domowych
• opieka psychoterapeutyczna nad rodzinami dzieci z wadą słuchu
• zalecanie specjalistycznych konsultacji
• konsultacje psychologiczne dla nauczycieli i terapeutów z innych placówek zajmujących się dziećmi z wadą słuchu, podopiecznymi naszego ośrodka.
USPRAWNIANIE ANALIZATORA SŁUCHOWEGO
TRENINGI SŁUCHOWE – prowadzenie wychowania słuchowego i usprawnianie analizatora słuchowego w zakresie aktywizowania resztek słuchowych, rozwijania wrażliwości słuchowej dzieci niesłyszących. Są to:
- ćwiczenia poznawania i lokalizacji dźwięków
• ćwiczenia rozwijające funkcje słuchowe
• ćwiczenia identyfikacji i dyskryminacji dźwięków
• różnicowanie cech dźwięków - ćwiczenia słuchowo-rytmiczne
- ćwiczenia słuchu fonematycznego
- ćwiczenia autokontroli słuchowej i sprawności audytywnej
LOGORYTMIKA - grupowa terapia słuchowa w zakresie ćwiczeń logorytmicznych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości słuchowych dzieci.
USPRAWNIANE PSYCHORUCHOWE
- wyrównywanie mikrodeficytów w zakresie percepcji słuchowej, wzrokowej i kinetyczno-ruchowej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej
- usprawnianie dużej i małej motoryki
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- rozwijanie orientacji przestrzennej
PRACA Z RODZICAMI - polega na wyposażaniu całej rodziny w wiedzę i umiejętności postępowania z dzieckiem niesłyszącym, pozwala na odnalezieniu się w nowej sytuacji, którą należy w pełni zaakceptować.
Proponujemy następujące działania w odniesieniu do rodziców/opiekunów dziecka z uszkodzonym słuchem:
- poradnictwo terapeutyczne dla rodzica lub opiekuna
• prowadzenie warsztatów szkoleniowych, wykładów, seminariów
• udzielanie indywidualnego instruktażu, wskazówek do pracy z dzieckiem w domu
• tworzenie grup wsparcia dla rodziców.