Zakres świadczonych usług

  • Drukuj zawartość bieżącej strony

 

Zadaniem ośrodka jest kompleksowa, wielospecjalistyczna diagnostyka i rehabilitacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem oraz z ewentualnymi dysfunkcjami rozwoju w zakresie działania surdologopedycznego, surdopedagogicznego, psychologicznego, terapii słuchowej oraz terapii i instruktażu dla rodziców/opiekunów.

Naszym celem jest stworzenie dziecku z uszkodzonym słuchem pełnych możliwości rozwoju, nauczenie komunikowania się oraz integracji społecznej

Dodatkowo wyposażenie członków rodziny w taką wiedzę i umiejętności, dzięki którym będą potrafili prowadzić skuteczną rehabilitację dziecka oraz udzielać sobie wzajemnie wsparcia np. informacyjnego, emocjonalnego.

Rehabilitacja dziecka z wadą słuchu jest procesem długotrwałym, wymagającym dużego doświadczenia i współdziałania całego zespołu specjalistów oraz rodziców i opiekunów dziecka.

ZAKRES PORAD

  • postępowanie surdologopedyczne
    • postępowanie surdopedagogiczne
    • postępowanie psychologiczne
    • usprawnianie psychoruchowe
    • usprawnianie analizatora słuchowego – treningi słuchowe i logorytmiczne

POSTĘPOWANIE SURDOLOGOPEDYCZNE

DIAGNOZA – badanie i ocena rozwoju mowy i języka dziecka z uszkodzonym słuchem, określenie perspektyw rozwoju, ocena deficytów występujących u dziecka z upośledzonym słuchem

TERAPIA - PRACA Z DZIECKIEM z uwzględnieniem w procesie rehabilitacji dziecka różnych kanałów komunikacji - resztek słuchowych, percepcji wzrokowej czy wprowadzenie do terapii języka migowego, jako metody wspomagającej. Prowadzenie terapii odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnych metod i pomocy dydaktycznych, audiowizualnych, komputerowych.W trakcie zajęć prowadzona jest praca nad:

  • kształtowaniem i rozwojem mowy dziecka z zaburzeniami słuchu
  • nabywaniem przez dziecko kompetencji językowej i komunikacyjnej
  • minimalizowaniem konsekwencji uszkodzenia słuchu poprzez usprawnianie resztek słuchowych i indywidualne wychowanie słuchowe dziecka
  • wyrównywaniem deficytów rozwojowych
  • prowadzeniem rehabilitacji osób ze wszczepem ślimakowym
  • wspieraniem ogólnego rozwoju dziecka

 

POSTĘPOWANIE SURDOPEDAGOGICZNE

DIAGNOZA SURDOPEDAGOGICZNA - przeprowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży z wadą słuchu, określenie indywidualnych możliwości i perspektyw rozwojowych dziecka.

TERAPIA - PRACA Z DZIEĆMI • prowadzenie zajęć terapeutycznych i ogólnorozwojowych stymulujących ogólny rozwój dziecka z wadą słuchu
• przygotowanie dzieci do nauki szkolnej
• reedukacja specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych
• terapia dysleksji i dysgrafii
• wczesna nauka czytania i pisania od 4-5 roku życia (niezwykle pomocna w opanowaniu języka przez dzieci niesłyszące)
• czuwanie nad potrzebami wychowawczymi, społecznymi i emocjonalnymi dziecka i młodzieży z wadą słuchu;
• nauka czytania ze zrozumieniem

POSTĘPOWANIE PSYCHOLOGICZNE

DIAGNOZA psychologiczna dziecka z uszkodzonym słuchu w zakresie:

  • badanie poziomu inteligencji (w skali bezsłownej i słownej)
    • badanie osobowości
    • ocena stanu psychicznego dziecka i rodziny
    • określenie indywidualnych możliwości i perspektyw rozwoju dziecka
    • opiniowanie rozwoju dziecka

TERAPIA - PRACA Z DZIECKIEM

  • prowadzenie zajęć terapeutycznych i ogólnorozwojowych stymulujących rozwój dziecka z wadą słuchu podczas zajęć indywidualnych i grupowych
    •czuwanie nad potrzebami wychowawczymi, społecznymi dzieci i młodzieży z wadą słuchu
  • rozwijanie czynności poznawczych
  • terapia rozwoju emocjonalnego dziecka, nauka różnych umiejętności społecznych
  • ćwiczenie rozwiązywania sytuacji problemowych

PRACA Z RODZICAMI

  • przygotowanie rodziny do pracy z dzieckiem w warunkach domowych
    • opieka psychoterapeutyczna nad rodzinami dzieci z wadą słuchu
    • zalecanie specjalistycznych konsultacji
    • konsultacje psychologiczne dla nauczycieli i terapeutów z innych placówek zajmujących się dziećmi z wadą słuchu, podopiecznymi naszego ośrodka.

 

USPRAWNIANIE ANALIZATORA SŁUCHOWEGO

TRENINGI SŁUCHOWE – prowadzenie wychowania słuchowego i usprawnianie analizatora słuchowego w zakresie aktywizowania resztek słuchowych, rozwijania wrażliwości słuchowej dzieci niesłyszących. Są to:

  • ćwiczenia poznawania i lokalizacji dźwięków
    • ćwiczenia rozwijające funkcje słuchowe
    • ćwiczenia identyfikacji i dyskryminacji dźwięków
    • różnicowanie cech dźwięków
  • ćwiczenia słuchowo-rytmiczne
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego
  • ćwiczenia autokontroli słuchowej i sprawności audytywnej

LOGORYTMIKA - grupowa terapia słuchowa w zakresie ćwiczeń logorytmicznych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości słuchowych dzieci.

USPRAWNIANE PSYCHORUCHOWE

 

  • wyrównywanie mikrodeficytów w zakresie percepcji słuchowej, wzrokowej i kinetyczno-ruchowej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej
  • usprawnianie dużej i małej motoryki
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-słuchowo-ruchowej
  • rozwijanie orientacji przestrzennej

 

 

PRACA Z RODZICAMI - polega na wyposażaniu całej rodziny w wiedzę i umiejętności postępowania z dzieckiem niesłyszącym, pozwala na odnalezieniu się w nowej sytuacji, którą należy w pełni zaakceptować.

Proponujemy następujące działania w odniesieniu do rodziców/opiekunów dziecka z uszkodzonym słuchem:

  • poradnictwo terapeutyczne dla rodzica lub opiekuna
    • prowadzenie warsztatów szkoleniowych, wykładów, seminariów
    • udzielanie indywidualnego instruktażu, wskazówek do pracy z dzieckiem w domu
    • tworzenie grup wsparcia dla rodziców.